Filmer med Imovie

Japp, nu sitter jag här på jobbet igen efter att ha varit mammaledig i hela 9 veckor:) Känns som igår! Nu lägger jag ut filmerna som barnen gjorde, helt själva, med Imovie. De har i grupp bestämt handling, ritat och skrivit manus. Det som de kom fram till var svårast var att prata till varje bild. När de lyssna på vad de hade spelat in så upptäckte de att det var viktigt att prata tydligt och att inte prata för fort. Dessa saker är ju viktiga i flera sammanhang, när man pratar i en samling, till varandra osv.

Jag kommer att använda mig av detta arbetssätt när jag kommer tillbaka efter ”ledigheten”. Det är ett enkelt arbetssätt som barnen tycker är roligt, de blev nyfikna så fort de såg att vi skulle använda Ipaden. Jag tror inte de hade varit lika engagerade om de bara skulle ha varit att rita bilder och sätta ihop till en bok. Ett stort plus var också att man jobbar över ämnesgränserna, man får ihop svenska, bild, samarbete och teknik på ett naturligt sätt.

Första filmen är en spännande film om en drake. 

 

Andra filmen handlar om en klass där alla får vara med och leka utom en. Jag kan avslöja att det slutar lyckligt!

 

Sista filmen gjordes av Robot intresserade 6-åringar.

 

8 thoughts on “Filmer med Imovie

  1. Härligt Anna och klassen!
    Tänk om ett något år när det ser det igen och kan se sin egen utveckling.
    ”Musikfröken” tycker det skulle ha varit spännande om de gör egen musik till, så det blir en musikvideo. Projekt till kommande år :).

    • En av de stora vinsterna med film är ju att lärandet och utvecklingen blir så tydlig. Jag har även gjort en film om mål för språk i f-klass och då insåg vi att vi borde filma tex en samling i början på höstterminen och sen fortsätta filma samma situation med några månaders mellanrum. Det blir mycket lättare att utvärdera mitt jobb och barnens utveckling på det viset. Roligt att visa på utvecklingssamtal också!

  2. Hej Anna!
    Vilket fint projekt du gjort tillsammans med eleverna. När barnen nu börjar få koll på hur filmandet fungerar kan ni ju säkert, som du skriver, använda detta arbetssätt inom många områden. Bra!

    • Tack! Det roliga är ju när tankarna har väckts om att använda film, data osv så finns det inga begränsningar. Bara man vågar kliva över gränserna och våga använda sig av tekniken så är jag övertygad om att det blir lättare att engagera barnen. De är så nyfikna och kan otroligt mycket redan, med en pedagog som vägleder så kommer vi få ett kreativt lärande på många sätt och vis!

Kommentera

